Početna»Novosti»Vinski trendovi za godinu pred nama
03.01.2025.

Vinski trendovi za godinu pred nama

Belo vino osvaja planetu, vinoljupci tragaju za novim sortama, limenke postaju legitimno pakovanje i za vina visokog kvaliteta...

novost vinski trendovi za godinu pred nama vinski magazin vino fino
I u novoj godini svetski vinski pejsaž biće uzbudljiv. Mlađe generacije imaju radikalno drugačije vinske preferencije i navike nego one pre njih, klimatske promene stavljaju sve vinare na svetu pred težak ispit kada je u pitanju sposobnost prilagođavanja, a tehnologija i laka dostupnost vina iz celog sveta primoravaju ugledne i velike vinske regije da pojačaju svoje napore na tržištu. Pet stavki pred vama su samo mali deo trendova koji oblikuju vinski svet u ovoj godini.

RADOST UPOZNAVANJA MANJE POZNATIH SORTI

Albarinjo i šenan blan umesto kaberne sovinjona i šardonea – zašto da ne? Savremene vinopije će se i u 2025. godini u sve većoj meri okretati uzbudljivim alternativama klasičnim međunarodnim sortama vinove loze, tretirajući potonje, pravedno ili ne, kao “koka-kolu” vinskog sveta – nešto što je u celom svetu manje ili više slično. Sorte sa daleko manjim udelom na tržištu uistinu često nude neispričane priče i neotkrivene arome i ukuse koji će i u ovoj godini opčinjavati ljubitelje vina.

ODMAK OD VINA SA TEHNOLOŠKIM MANAMA

Ugledni kanadski somelijer Aleksis Demer lepo je sumirao ono što i sami mislimo o vinima koja se opisuju kao prirodna i organska: da nas raduje to što se vinski svet okreće od vina sa tehnološkim manama.

- Ljudi su probali manje komercijalna vina, otkrili nove arome i razvili lične ukuse. I svi smo umorni od mana u vinu, od isparljivih kiselina do bretanomicesa. Sa druge strane, treba da sačuvamo poštovanje za teroar, svest o zemlji koja rađa vino, i težnju da ne opterećujemo vino sa previše sulfita. Mnogo današnjih vinara pravi kvalitetna, korektna prirodna vina. Hajde da nastavimo tako.



NASTAVAK USPONA BELOG VINA

Belo vino je u velikom usponu, a crveno je i dalje u padu. Međunarodna organizacija za vino i vinovu lozu (OIV) izvestila je da potrošnja belog vina obuhvata 43% ukupne globalne potrošnje, što je rast od 10% za dve decenije. U SAD, koje su najveći potrošač belog vina na svetu, potrošnja je porasla astronomskih 65% od 2000. do 2021. U istom izveštaju se navodi da je potrošnja crvenog vina u svetu opala više od 15% od 2007. godine. Dakle – to nije prolazna moda već strateški trend kome će cela industrija morati da se prilagođava.

POTRAGA ZA AUTENTIČNIM ISKUSTVIMA

Odmak od tradicije nastaviće se i u 2025. godini. Potrošačima nije dovoljno da vino u čaši bude odlično; potrebna su im i autentična iskustva. Nije dovoljno da vino bude napravljeno u drevnom, otmenom šatou ili futurističkoj vinariji skrivenoj u prirodnom krajoliku. Ono mora imati karakter, priču, mora biti pristupačno i dobro predstavljeno, bez preteranog patosa. U ovom trendu predvodnici će i dalje biti iz manje izvikanih regija koje nisu opterećene prevelikim očekivanjima. Rađa se još noviji Novi svet, a on je dostupan pomoću nekoliko klikova mišem: vinoljupci, a to je sve češće slučaj i u Srbiji, više ne zavise od lokalnih prodavnica i trgovinskih lanaca, već mogu da poruče sjajna, neotkrivena vina direktno sa izvora.



OKRETANJE ALTERNATIVNIM PAKOVANJIMA

Kolekcionarska vina će se i dalje, naravno, prodavati u staklenim bocama (sa sve manje mase, kako je primetila Kerolajn Gilbi MW u kolumni za naš list), ali vina široke potrošnje će se u sve većoj meri prodavati u alternativnim pakovanjima. Zašto? Zato što su praktična, održiva i jeftina. Na sajtu VinePair ocenili su da su konzerve pravi hit među ekološki svesnim potrošačima. One imaju mali ugljenični otisak, i savršene su za nošenje na koncerte na otvorenom, piknike i na plažu. U poslednje vreme okreću im se i vrlo ugledne vinarije, praveći od toga primer koji će slediti i ostali.