11.09.2024.
Umesto berbe – izložba
Kuća Dom Perignon je, nakon odluke da odbaci berbu iz 2023. godine, ovekovečila prošlogodišnji rad umetničkom postavkom po imenu Trace: Pre-assemblages 2023
Odluka šampanjske kuće Dom Perignon da ne pusti na tržište penušavac iz berbe 2023. značajno je svedočanstvo o duhu vremena i o sve lošijim klimatskim uslovima u tradicionalnim vinskim regijama Evrope. Nakon berbe i primarne fermentacije, majstor podrumar Vensan Šaperon zaključio je da osnovno vino ne ispunjava standarde čuvene kuće, i doneo tešku odluku da odbaci celu berbu. U ovom veku se to dogodilo još tri puta – 2001, 2011. i 2014. godine.
Šaperon i njegov tim ovekovečili su izgubljenu berbu organizacijom izložbe Trace: Pre-assemblages 2023 u muzeju Palau Martorell. Izložba je dokumentovala kreativni i fizički posao koji je ugrađen u stvaranje šampanjca kome nije bilo suđeno da se pojavi na tržištu. Postavka se mogla videti minulog leta tokom samo nekoliko dana, i pratila je premijere vina Dom Perignon 2015 i Plenitude 2 2006. Publici je objašnjeno da reč trace (trag) u kontekstu izložbe označava prolazni dokaz prisustva, poput toplote i otiska tela u fotelji nakon što neko ustane iz nje.
Kako prenosi sajt Robb Report, 2023. godina počela je kao sve ostale, ali su se tokom leta stvari značajno pogoršale. Šaperon je naveo da su velika toplota i vlaga koji su trajali do sredine avgusta doveli do ranog razvoja bolesti. Nakon toga je usledio hladan i vlažan period, za kojim je sledio novi vreli talas. Toplote i vlage bilo je, dakle, sasvim dovoljno, ali u pogrešno vreme.
Majstor podrumar Šaperon navodi da do samog kraja nije gubio nadu. Odluku o otpisivanju berbe doneo je tek nakon probne kupaže vina sa najboljih pozicija.
- Kao u sportu, morate zadržati glad za pobedom sve do objave rezultata. Nikada ne delim svoje sumnje sa timom pre nego što se zasvira kraj – govori Šaperon, dodajući da se u jednom trenutku mora priznati da sezonu više ništa ne može spasiti.
Vrlo je teško izračunati finansijski gubitak koji nastaje nakon otpisivanja celokupne berbe. Kuća Dom Perinjon ne objavljuje detalje o tiražima svojih vina, ali u magazinu Decanter pretpostavljaju da je godišnja proizvodnja oko milion boca. Sa cenom od oko 260 evra po boci šampanjca iz aktuelne berbe, gubitak bi, grubo izračunato, bio oko 260 miliona evra, pri čemu se ne uzima u obzir da se dodatno sazreli Dom Perignon, pod etiketom Plenitude, prodaje po dvostruko višoj ceni od osnovnog šampanjca u ponudi.