22.02.2020.
Sintetički muskat: jeres ili početak revolucije?
U američkoj kompaniji Endless West stvorili su potpuno veštačko vino, a nadaju se da će u budućnosti uspeti da "kloniraju" ukuse čuvenih etiketa
Kako nas podsećaju na sajtu VinePair, protagonista filma Park iz doba Jure, dr Ian Malkom (Džef Goldblum) imao je ovakvo mišljenje o kloniranju dinosaurusa: "Vama naučnicima bilo je najvažnije da utvrdite možete li ili ne možete, tako da niste zastali da razmislite da li biste trebali". Slično se može reći i za američku kompaniju Endless West koja je razvila, prenose vinski mediji u svetu, tehnologiju za imitiranje ukusa vina na molekularnom nivou. Do sada su reči "prirodno identičan ukus vina" na etiketi bile samo san (ili noćna mora) tehnologa i enologa, ali su u ovom startapu, čini se,iznašli način da zaista kopiraju ukus vina.
Pre dva dana, ekipa startapa Endless West predstavila je dva sintetička pića. Jedno treba da podseća na italijanski penušavac napravljen od muskata, a drugo na japanski sake. Ni jedno ni drugo piće ne sadrži grožđe, već su napravljena od vode, čistog alkohola i veštačkih aroma. Oba pića, nazvana Gemello i Kazoku na etiketama imaju reči "Molecular exclusive", a kao sirovinski sastav sintetičkog vina navedeno je sledeće: gazirano piće od alkohola sa prirodnim ukusima, obojeno karamelom i beta karotenom.
Endless West u proizvodnji koristi proces koji se odavno primenjuje u svetu parfema. Oni pomoću hromatografa analiziraju pića i razlažu ih na pojedine komponente ukusa koje se potom kopiraju i kombinuju, tvoreći sintetička pića. Stručnjaci kažu da u ovom poslu do sada nisu bili baš najuspešniji. Jedna recenzija njihovog sintetičkog viskija po nazivu Glyph, lansiranog pre dve godine, bila je porazna: "imitacija vanile, drvo sa klupa iz školskog dvorišta, i alkohol za trljanje". Ostaje da se vidi kako će proći njihovo sintetičko vino, a nema sumnje da stručna javnost neće imati nimalo milosti.
U ovoj firmi danas su (nadamo se) svesni da je odnos javnosti prema vinu takav da ideja o sintetičkom kaberneu ili muskatu zvuči kao jeres.
- Kada smo počeli da radimo, bili smo uvereni da će ljudi prigrliti tehnološki progres - govore u Endless West, vajkajući se da su u najvećem broju prodavnica pića i restorana odbili čak i da probaju njihove proizvode.
- Sada razumemo da je odnos javnosti prema hrani i vinu mnogo složeniji nego što smo mislili - rekao je osnivač, Alek Li, koji je u razgovoru sa novinarom San Francisko Kronikla nagovestio da su planovi ove firme zapravo dosta ambiciozniji od stvaranja generičkih veštačkih vina, i da je krajni cilj pravljenje identičnih kopija vrhunskih i retkih pića.
- Mi sebe vidimo kao pionire digitalizacije. Ljudi veruju da je digitalizacija muzike odlična stvar. Zašto ne bi bilo tako i sa alkoholom? - zapitao se Li, ostavivši nedorečen zaključak da je "sveti Gral" istraživanja ove firme - tehnologija koja stvara prirodno identični Petrus Pomerol 1998 ili Macallan 1926, nesposobne za sazrevanje ali na aromatskom vrhuncu, uz mogućnost da svako može da ih proba bez rasprodaje porodične imovine.