Univerzitet u Gajzenhajmu u Nemačkoj sproveo je globalnu studiju sa ciljem da se utvrde ekonomske posledice pandemije bolesti kovid-19 na vinsku industriju. U studiju, koju su poručili organizatori ProWein vinskog sajma, najvažnijeg na svetu, uključeni su eksperti iz 49 zemalja sveta koji su upitani da procene obim štete u katastrofalnoj godini za vinski, restoranski i hotelski sektor. Ključni nalaz studije sasvim je očekivan - male vinarije trpe najveću štetu pod ovim, veoma složenim okolnostima.
- Izuzetno velika važnost ove teme pokazana je veoma visokim odzivom učesnika u istraživanju, kojih je ove godine billo 3.500, dvostruko više nego prethodnih godina - rekla je Simone Lose, direktor Instiituta za proučavanje vina pri Univerzitetu u Gajzenhajmu.
Ključni nalazi studije su sledeći: pandemija je izazvala poremećaj u kanalima distribucije i naročito snažno ugrozila hotele, restorane i izvoznike vina. Ne očekuje se brz oporavak, a u 2021. doći će do novih novčanih gubitaka. Ubrzava se prelazak na digitalne metode poslovana, uz posledične promene u strukturi vinarstva i svih povezanih poslovnih sfera.
Kako se navodi u studiji, 60 procenata firmi koje se bave vinom prijavilo je gubitak zarade usled pandemije, a 70 procenata malih vinarija, koje su u većoj meri zavisne od vinskog turizma i gastronomije, ovu godinu završava "u minusu". Male vinarije, kako stoji u studiji, imaju na raspolaganju manji broj alternativnih načina da kompenzuju nastalu štetu, kao što je, na primer, povećanje obima prodaje u velikim trgovinskim lancima.
Rezultat krize je i veoma brza adaptacija i proizvođača i prodavaca vina na zahteve tržišta, kome su neophodne alternativne, digitalne metode distribucije i oglašavanja. 60 procenata vinarija i 50 procenata prodavaca intenziviralo je komunikaciju sa kupcima preko društvenih mreža, a svaki treći prodavac vina u 2020. godini uložio je novac u onlajn oglase. Za sve ljubitelje vina veoma je zanimljiva činjenica da je čak jedna četvrtina vinarija u ovoj godini organizovala onlajn degustacije, koje očigledno zauzimaju veoma važno mesto u vinskom svetu.
Eksperti su se složili da će neposredna, ali i nešto dalja budućnost doneti velike promene u vinski posao. Nastaviće se povećanje udela onlajn prodaje, sa posebnim akcentom na prodaju vrhunskih vina zajedno sa delikatesnom hranom u specijalizovanim onlajn prodavnicama. Potražnja za vinom će biti nešto niža i kada prođe neposredna opasnost od pandemije, u skladu sa očekivanjima da če ekonomska kriza potrajati nešto duže od zdravstvene. Usporiće se tranzicija vinarija ka ekološki čistim metodama rada, usled nedostatka novca za investicije. I, možda i najvažnije od svega, mnogi mali "igrači" neće uspeti da prežive krizu, i njihovi resursi preći će u ruke velikih kompanija, što će dovesti do ukrupnjavanja tržišta, sa još nepredvidljivim posledicama po vinski svet.
Malo ko je mogao da sluti da će ova godina označiti temeljnu revoluciju u vinskom i HoReCa sektoru, sa još neizvesnim ishodima i sa velikim izazovima koji dotiču apsolutno sve aktere na tržištu. Detaljan presek studije koja je sprovedena sa ambicijom da osvetli makar neke posledice aktuelne krize može se pročitati na ovom linku.