Početna»Novosti»Novi putevi za srpska vina
22.02.2023.

Novi putevi za srpska vina

Olga Koževnikova iz mlade beogradske kompanije Wine On posvećena je plasmanu vina iz naše zemlje na jednom od najvećih evroazijskih tržišta

novost novi putevi za srpska vina vinski magazin vino fino

U toku je velika inicijativa sa ciljem da se vina iz Srbije plasiraju na velikom tržištu koje zahteva studiozan pristup i veliki rad, ali od koga možemo očekivati mnogo. Firma Wine On na čijem čelu se nalazi poslovna žena iz Rusije Olga Koževnikova već nekoliko godina unazad pokušava da srpska vina predstavi na ogromnom ruskom tržištu. U tom cilju, pokrenut je niz inicijativa i marketinških aktivnosti koje imaju za cilj da predstave vina iz Srbije - za početak profesionalcima iz sveta vina i ugostiteljstva. Organizovane su različite edukacije, promocije, ture za profesionalce, somelijere i ugostitelje iz Rusije i niz drugih aktivnosti na kojima su uspostavljeni kontakti između kupaca i srpskih vinara. Somelijeri iz Rusije pre više od godinu dana već su obišli vinarije u Vojvodini, upoznavši se sa našim vinima i sortama, kao i sa našim izvoznim potencijalima.

- Želimo da napravimo sponu između srpskih vinara i ruskog tržišta. Naš cilj je da na pravi način promovišemo srpska vina u Ruskoj Federaciji i potrošače koji će se vraćati proverenom proizvodu. Izvoz reprezentativnog srpskog vina u Rusiju zapravo je tek prvi korak ka ostvarenju zacrtanih ciljeva, a oni se mogu ostvariti zajedničkim radom vinara iz dveju zemalja - kaže Olga Koževnikova.

Koževnikova kaže za Vino & Fino da je njena ideja - puna afirmacija vina proizvedenih u Srbiji, koja bi se našla na rafovima mnogobrojnih prodavnica i vinoteka u Rusiji. Da bi se to ostvarilo, srpske vinarije posetio je tim somelijera iz nekoliko ruskih gradova. U našim odabranim vinskim kućama stekli su sveobuhvatnu sliku o našem vinskom podneblju.

- Jedan od najvećih izazova predstavlja animiranje ovdašnjih, već priznatih vinarija, da krenu ispočetka i otisnu se na put koji mnogo obećava, ali koji im je trenutno prilično nepoznat. Radi se o posve novom susretu koji se do sada tek sporadično manifestovao - tu smo da to promenimo - odlučna je Olga Koževnikova.

Sprovedene su i studije, iza kojih stoje ruski stručnjaci, a koje govore pohvalno o kvalitetu srpskih vina. Na ovo ukazuje i Aleksej Solovjov, osnivač kompanije Ratingtelling.

- Proteklih godina sproveli smo detaljne analize mnogih srpskih vina. Raduje me njihov rastući kvalitet. S obzirom na to, kao i na preduzete korake, očekujemo njihov prodor i na rusko tržište. Sa zadovoljstvom mogu da konstatujem da smo u naš kalendar dešavanja uvrstili Svetski dan vranca (5. oktobar), te Međunarodni dan prokupca (14. oktobar) - objašnjava Solovjev.

Da u Rusiji raste interesovanje za srpske proizvode, govore i konkretne brojke. U Rusiji je 2021. godine predstavljeno svega šest brendova iz Srbije, da bi se samo godinu dana kasnije, angažovanjem firme Wine On, taj broj značajno uvećao, na 45 premijum brendova.



- Kada je reč o selekciji, treba reći da su postojale tri faze: dolazak stručnjaka iz Ruske Federacije koji su se bliže upoznali sa klimatskim osobenostima ovih krajeva, kao i sa lokalnim tržištem, evaluacija rada svih vojvođanskih vinarija i degustacije upriličene u Rusiji (Moskva, Sankt Petersburg i Jekaterinburg). Kao rezultat sačinjen je svojevrsni portfolio vina koja bi bila od interesa za ruskog potrošača. Do sada smo organizovali više od 15 degustacija. Sprovode ih stručnjaci - predsednici i članovi somelijerskih udruženja. One su se pokazale kao veoma efikasne budući da okupljaju ljude iz branše: predstavnike vinarija, vinoteka i vodećih restorana - objašnjava Koževnikova.

Od decembra prošle godine započet je proces intenzivne obuke za profesionalce. Ovo je od važnosti budući da je prvi put akcenat stavljen baš na Srbiju, a ne na region, kao što je ranije bio slučaj.

- Potencijal Srbije vidim, pre svega, u obilju autohtonih sorti. Za rusko tržište ovo bi bio novitet, a moj je zadatak da se vino proizvedeno od pomenutih sorti nađe u ponudi ruskih restorana - kaže naša sagovornica.

Na složenost, ali i ostvarivost ovakvog nauma pažnju je skrenuo Maksim Grebenik, predsednik Uralske asocijacije somelijera.

- U proteklom periodu u Rusiji je primetan porast broja srpskih proizvođača vina. Preduslov za ovo bile su pozitivne povratne informacije dobijene od ruskih somelijera koji su lično posetili ove proizvođače. Ovo su svakako više nego pozitivni nagoveštaji, ali ostvariti željeni kontinuitet prodaje nešto je sasvim drugo. Da bi se proizvod zaista ustalio na velikom tržištu kakvo je rusko, neophodno je da se zadovolje izvesni kriterijumi kao što su: specifičnost samog proizvoda (neka vrsta njegovog distinktivnog obeležja) - bilo da su posredi lokalne sorte grožđa ili posebne tehnike proizvodnje, a zatim permanentna marketinška kampanja.

Veliki kompliment na račun ovdašnjih sorti izrekao je Evgenij Šamov, predsednik Udruženja somelijera Sankt-Peterburga, dotakavši se tom prilikom i određenih potrošačkih navika s kojima je takođe neophodno računati.

- Srpsko vinarstvo baštini sorte koje ni po čemu ne zaostaju za onima sa juga Italije ili jadranske obale. Ipak, ono što usložnjava stvari je, pre svega, okolnost da Srbija još uvek nije u dovoljnoj meri prepoznata kao vinska zemlja. Stoga je potrošač rezervisan prema proizvodu koji je s pravom na ceni, ali koji dolazi iz jedne takve sredine. Zato radije izdvaja sredstva za vina koja potiču iz zemalja kao što su Italija, Francuska ili Španija.

No kao što je već rečeno, učinjeni su inicijalni koraci kako bi se ovo promenilo. Trenutno se radi na izradi dvojezičnog portala o srpskom vinarstvu, a u cilju promocije unikatnih srpskih vina na teritoriji Ruske Federacije.

Olga Koželjnikova napominje da je jedan od primarnih zadataka za ovu godinu detaljno proučavanje i ostalih regiona Srbije, odnosno njihovih potencijala za vinarstvo.

- Radujem se novim izazovima uverena u to da ova priča ima ozbiljnu perspektivu - zaključuje Koževnikova.