Početna»Kolumne»Zlatko Živanić»Ljubi, ljubi, al' promoterku ne gubi
02.01.2017.

Ljubi, ljubi, al' promoterku ne gubi

Pravila ponašanja na vinskom sajmu (2/3)

Ovog puta pričamo o ljudima, ili za neke o „ljudima“, koji se na vinskim manifestacijama nalaze iza stola, a ispred roll up-a. Sajamski blizanci, jin i jang, Lolek i Bolek, Stanlio i Olio, punđa i klempave uši, iliti: komercijalista i promoterka.

Kako ćemo se raspoznavati? Po hrabrosti...

Čuvena rečenica iz predstave Radovan III odlična je za ilustraciju ovog pasusa. Dakle, kako prepoznati komercijalistu i promoterku na štandu. Vrlo jednostavno. Jedna ili više osoba koje se nalaze „u štandu“ vinarije su ili komercijalisti ili promoterke. Nema treće. Komercijalista može biti i vlasnik vinarije, ili čak i supruga vlasnika vinarije, u tom slučaju je vlasnik promoterka. Pokisla promoterka.

Vinarije koje predstavlja sam vinar (ne govorimo o vinarijama koje proizvode ispod 5.000 flaša), gde on glumi i komercijalistu i promoterku, vrlo je tužno gledati. „Ali ne, ja volim sve da radim sam, a to što nemam zamenu na štandu, tako ostavljam pušenje. I hranu. I vežbam bešiku....inače trebalo je da imam još nekog na štandu, nego stric naprasno preminuo u 93. godini, pa eto...“

Obično je komercijalista nadređen promoterki. Osim ako se promoterka ne viđa sa nekim ko je nadređeni komercijalisti, onda je obrnuto.

Stepen znanja i iskustva komercijaliste i promoterke možete vrlo lako saznati, ako pitate: Šta ste vi u vinariji? Odgovori tipa: komercijalni direktor, menadžer, manager (po Vuku čitati), direktor prodaje, pi - ar menadžer, marketing menadžer, menadžer prodaje, savetnik (meni omiljeni), vrlo jasno ukazuju na manjak iskustva i višak sramote i sujete. Komercijalista postaje ozbiljan tek kada prihvati svoju ulogu. Dokle god znate kako izgleda transportno pakovanje vina, vi ste komercijalista. Jbg. Maler.

Komercijalisti

Mnogi se žale na komercijaliste, i iz vinskog sveta, i iz sveta uopšte. Činjenica: kakvi su kupci i vlasnik vinarije, takav je i komercijalista. Ima ispasanih, izgužvanih, onih koji su poslednji put izvolite i hvala rekli kad je moja baba Zorica bila devojka, ima i metroseksualaca, transrodnih, a ima i sređenih, elokventnih, onih koji poznaju materiju, ljubaznih...Za svaku osobu koju vidite neki vlasnik vinarije je morao na nekom razgovoru za posao da kaže: To je to! Ovog želim.

Činjenica je da kod nas ima malo pravih vinskih komercijalista. Najčešći oblik je komercijalista vina/komercijalista proizvoda iz „Sestre firme“/vozač/refiler/domaćin vinarije /podrumar/turistički vodič /podrumar/magacioner /marketing&pr/administrativni radnik.

O njima ćemo imati poseban specijal. Ne golišavi kalendar, čisto da se zna.

Promoterke

Roll up promoterke su devojke koje se angažuju preko agencije. Cirka pola sata pre sajma. Razgovarate sa agencijom kao sa molerom: sto je širine 1,8 metara, a u vis može 2m, pa gledajte da popunite. I pošaljite jednu nižu, ako bude trebalo za ćošak. Kod ovakvih devojaka na konstataciju da kupaža ima baš lep buke, možete dobiti šamar, a možda i broj telefona.

Prvi pokazatelj da je neki vinar ozbiljno shvatio sajmove, jeste da za promoterku bira devojku koja ima kurs za somelijere i neko znanje o vinima, dok je fizički izgled u drugom planu. Na sreću sve je više ovakvih vinarija.

Promoterka može biti i sestra, ćerka, sin, mlađi brat.....ove osobe lako primetite po nezainteresovanosti za planetu, a kamoli za sajam. Ako je osoba uzrasta do 18 godina, prisustvo na sajmu je jasan znak da je neko prošao sa slabim uspehom u školi ili hoće u Baošiće na more.

Jeste da je ovo tekst o pravilima ponašanja na sajmu, ali ja ne znam ni jednog komercijalistu ili vinsku promoterku koji bi prihvatili savet od mene, tako da sam preskočio taj deo. Komercijalistima mladim po stažu mogu sugerisati da na svojim prvim manifestacijama budu što manje nadobudni i sujetni prema kolegama iz drugih vinarija. Jer će možda već na sledećem sajmu baš taj kolega imati cigaru, kolica, štopciger, cijalis, vodu, produžni, mrežaste čarape, melem za ojed, gel, rizlu, 3 konvertibilne marke za toalet (ovim putem se zahvaljujem Banetu Ćaćiću iz vinarije Kovačević), punjač, selotejp, upaljač, kišobran, flaster...

Zlatko časti...

...ovog puta samo komercijaliste: Ako imate praćenje na mobilnom, preusmerite pozive na privatni broj, a poslovni dajte vozaču nekog distributera. Zvanično, dan u fulu, a vi na pecanju!